Poteškoće u pisanju i čitanju

Poteškoće u pisanju i čitanju, disleksija i disgrafija, problem su deset posto populacije širom sveta. Mnogi roditelji nerjetko gube strpljenje čitajući i pišući sa svojim djetetom, smatrajući da je djete lijeno ili još nezrelo i razigrano. Međutim, u velikom porastu je broj djece sa artikulacionim smetnjama, koje ako se na vrijeme ne tretiraju, a mogu za posljedicu imati disleksiju i disgrafiju.

Nedavno su stručnjaci Union helt centra, koji se bavi razvojnim poremećajima kod djece, prilikom testiranja učenika prvih i drugih razreda, samo u jednoj osnovnoj školi dijagnostifikovali oko 25 posto djece s različitim tipovima teškoća u čitanju i pisanju, problemima u artikulaciji, ali i teškoćama u usvajanju jezika.

Danijela Helc, logoped i psiholog Union helt terapijskog centra, kaže da je zbog toga veoma važno na vrijeme tretirati artikulacione probleme prije polaska u školu.

“Vrlo inteligentna djeca uspjevaju u prvim razredima dosta često i dugo da prikrivaju svoje probleme u čitanju i pisanju, tako da se prave teškoće javljaju tek kasnije, u petom ili šestom razredu i to posebno u pisanju u kome ima mnogo pravopisnih i gramatičkih grešaka. Disleksija je jedna od nekoliko specifičnih smetnji u učenju, poteškoća koja je vezana za čitanje i pisanje.

Nije bolest i ne liječi se u doslovnom smislu te rječi, ali je neophodna pomoć logopeda. Ona se javlja i kod nadarene, kreativne i uspješne djece, a i nije rezultat smanjene inteligencije ili problema ponašanja i motivacije”, kaže Danijela Helc.

Prema njenim rečima, simptomi disleksije i disgrafije su teškoće pri čitanju i pisanju (slovkanje, nepovezivanje riječi, izostavljanje slova, zamjena slova ili slogova, neuredan rukopis, teško pronalaženje primjerenog značenja rječi i otežano razumjevanje teksta).

“Odlike disleksije i disgrafije su takođe i otežano izražavanje misli u pisanom obliku, zabune u orijentaciji ‘gore-dole’ ili ‘lijevo-desno’, neprecizno i pogrešno ponavljanje onoga što se čuje, problemi u matematici s nizovima brojeva ili redosljedom matematičkih operacija, problem u orijentaciji ‘jučer-danas-sutra?”, objašnjava Helcova.

Krivci su razni organski, psihički i socijalni činioci

Prema njenim rečima, na pojavu teškoća u čitanju i pisanju utiču razni organski, psihički i socijalni činioci, kao i usporeno sazrijevanje djeteta.

“Dok je normalno razvijeno djete sposobno da ovlada procesom raščlanjivanja cjeline na sastavne djelove (rečenice u rječi, rječi u glasove) za otprilike šest do sedam dana, a srednje razvijeno djete za tri do četiri mjeseca, djetetu s teškoćama u čitanju i pisanju potrebne su jedna do dvije godine. Kod djeteta s disleksijom možemo primjetiti jezičnu slabost, zbog koje će ono, kasnije, imati problema sa sintaksom, semantikom i teško će moći da ispriča neku priču.

Takođe, kod neke djece prisutni su problemi pri raščlanjavanju rječi na slogove i glasove, a važan činilac za sticanje vještine pisanja i čitanja je i spajanje glasova i slogova u rječi”, dodaje Helc.

Već se u predškolskom uzrastu, ističe ona, može predvidjeti da li bi djete moglo imati poteškoća u čitanju i pisanju.

“Nepercipiranjem inicijalnog i finalnog glasa u rječima, tj. ako djete ne uspije da razazna glas od sloga i ne može da spoji određene glasove u rječ, moguće je predvidjeti poteškoće tipa disleksije i disgrafije vrlo rano, već u prvim razredima osnovne škole. Tada se javljaju greške u čitanju i pisanju tipa: omisija (ispuštanja) glasova, tj. slova, supstitucija (zamjena), adicija (umetanja) i metateze (izvrtanja – karakteristična za čitanje napamet, tipična za brzo čitanje bez razumjevanja)”, dodaje Helcova.

Prema njenim rečima, važno je da roditelji znaju da ne smiju djete da proglase lijenim ako izbjegava čitanje i pisanje, kao i da ne zahtjevaju da čita naglas pred grupom.

“Nikako ne treba djete upoređivati s drugom djecom u razredu, niti ga kritikovati zbog neurednog rukopisa. Treba ga ohrabriti da radi polako, ako mu je lakše i otvoreno razgovarati o stvarima koje mu ne idu za rukom. Pohvalite djete za sve što mu ide dobro, sarađujte s učiteljima i objasnite im s kojim i kakvim se teškoćama djete susreće.

Nikako ne razvijati osjećanje krivice ni kod sebe niti kod djeteta jer se tako uništava njegovo samopouzdanje i smanjuje se mogućnost napretka. Podstičite ga u drugim aktivnostima u kojima je kreativan i maštovit”, objasnila je logoped.

Ona kaže da je neophodno javite se logopedu radi tačnog dijagnostikovanja i potrebnog uključivanja djeteta u tretman s vježbama čitanja i pisanja. Takođe, možete reći djetetu da su i mnoge poznate osobe, npr. Tom Kruz, Hans Kristijan Andersen, Čerčil, Leonardo da Viči imale disleksiju.

www.superbeba.com

Komentariši

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.